شرکت‌های صنعتی
۰۶
بهمن

موفق‌ترین شرکت‌های صنعتی در ایران کدام هستن؟

ایران همیشه درگیر جنگ‌های داخلی و خارجی بوده است همین جنگ ها باعث شد تا در صنعت پیشرفت چشمگیری نداشته باشد اما با انقلاب ۵۷ و ثبات سیاسی و حاکمیتی در کشور و نگاه مسئولان به تولید داخل و از طرفی تلاش برای آبادانی کشور باعث شد تا کشور رشد چشمگیری در صنعت داشته باشد.

البته با توجه به نگاه حاکمیتی به اقتصاد و صنعت اقلب شرکت‌های بزرگ کشور دولتی یا خصولتی هستند و بر همین مبنا فعالیت می‌کنند که در زیر تعداد ده شرکت بزرگ صنعتی در کشور را معرفی کرده‌ایم، تلاش بر این شده است تا در این مطلب از هر کدام یک از بخش‌های اقتصادی کشور یک صنعت را معرفی کنیم.

گفتنی است؛ در شرکت‌های زیر اسامی شرکت های خصوصی نیز به چشم می‌خورد.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

با توجه به تحریم‌های ظالمانه و لزوم خودکفایی در صنعت پتروشیمی و اهمیت این محصولات این صنعت در بازار جهانی در سال ۱۳۸۹ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس متشکل از شرکتهای تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی به‌عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی با مدیریت دولتی تاسیس شد .

در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری شرکت‌های دولتی در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس، سه سال بعداز تاسیس این شرکت، مدیریت آن به بخش خوصی واگذار شد،

گفتنی است؛ این شرکت در رتبه اول صدشرکت برتر ایران ازز نظر میزان فروش قرار دارد.

 

شرکت سرمايه گذاري غدير

بانک‌‌ها در تمامی نقاط دنیا همیشه پیشتاز سرمایه‌گذاری و سپرده گذاری در صنایع هستند. از همین رو در سال ۱۳۷۰ شرکت سرمایه گذاری بانک صادرات با مالکیت بانک صادرات ایران و سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد ریال تاسیس شد.

این شرکت در سال ۱۳۷۴ بعد از گذشت چندماه از تبدیل شدن به سهامی عام در بورس اوراق بهادار نیز پذیرفته شد.

یک سال پس از آن نیز این شرکت بعد از آنکه ۱۲۴ سهام از بانک صادرات به این شرکت منتقل شد و در راستای اصلاح ساختار مالی نام این مجموعه به شرکت سرمایه گذاری غدیر تغیر نام داد.

در سال ۱۳۸۷ بس از انتقال این مجموعه از بانک صادرات به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مصلح سودآوری و ارزش داراییهای شرکت اوج گرفت.

اکنون این شرکت یکی از بزرگتررین شرکت‌های سرمایه گذاری چند رشته‌ای در بورس می‌باشد که در صنایع نفت، گاز و پتروشيمي، برق و انرژي، صنايع معدني، حمل و نقل ، سيمان، ساختمان، تجاري و مالي و همچنين فناوري اطلاعات و ارتباطات در قالب ۸ هلدينگ فعال مي‌باشد.

 

گروه مپنا

صنعت برق یکی از صنایع پیشرو برای رفاه اجتماعی و پیشرفت صنعتی می‌باشد. در کشور ایران موضوع برق یکی از مسائل استراتژیک دولت‌های برای پیشرفت صنعت بوده است و همیشه نگاه بهبرق برای پیشرفت و آبادانی بوده است.

کشور ایران با توجه به بی اهمیتی رژیم سابق به روستاها و مناطق محرو در صدد افزایش برق رسانی به مناطق کشور بوده است تا با این موضوع هم بتواند برق را به اقسی نقاط کشور برساند و هم صنعت را بچرخاند.

برهمین اساس، در سال ۱۳۷۲ گروه مپنا، با عنوان «شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران» تأسیس ‌شد در حالی که این شرکت به بزرگترین سرمایه‌گذار پروژه‌های نیروگاهی کشور تبدیل کرد.

موفقیت در پروژه های مدیریت نیروگاهی صنعت برق این شرکت تشویق شد تا در دیگر حوزات نیز ورود کند و اولین قدم را نام این شرکت به گروه مپنا تغیر کرد.

اواسط دهه هشتاد و با آغاز تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و عدم سرمایه گذاری کشورهای خارجی مپنا توانست در حوزه نفت و گاز و حمل‌ونقل ریلی ورود کند.

گفتنی است؛ گرو مپنا با ایجاد شرکت‌های متعدد به زیرمجموعه توانست در صنایع مهندسى، احداث و توسعه نیروگاه‌های حرارتى، نیروگاه‌هاى انرژى تجدیدپذیر، تأسیسات تولید همزمان برق و حرارت، تأسیسات تولید همزمان برق و شیرین‌سازى آب، مهندسى، اجرا و توسعه پروژه‌های نفت وگاز در خشکى و دریا، مهندسى و احداث پروژه‌های حمل و نقل ریلی، خدمات تصویربرداری پزشکی، برقی‌سازی، ارائه خدمات بهره‌برداری، تعمیر و نگهدارى در صنایع مذکور و نیز سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌ها در چارچوب انواع روش‌های قراردادی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

 

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت

صندوق‌های بازنشستگی برای صیانت، حراست و سرامیه گذاری از مبال پرداختی توسط کارکنان دولت از شرکت‌های بزرگ برای سرمایه گذاری در کشور هستند. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت که از سرمایه کارمندان وزاتر نفت ایرنا تاسیس شده است یک هلدینگ بزرگ در زمینه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی، مبادلات سهام، مدیریت سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی می‌باشد.

این شرکت در سال ۱۳۷۹ توسط شرکت ملی نفت راه اندازی شد و طبق آمار در سال ۱۳۹۳ توانست با ۱۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد هفتمین شرکت برتر ایران قرار گیر .

از جمله شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت می‌توان به؛ شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت،شرکت عملیات اکتشاف نفت ایران، بانک ایران زمین، حفاری شمال، بانک سینا، شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت، شرکت نفت بهران، سبحان دارو، پتروشیمی اصفهان، سیمان فارس و خوزستان، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت لوله‌سازی اهواز، سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت لبنیات پاک، شرکت بهنوش ایران و بیمه پارسیان، شرکت تامین دکل صبا نفت، پتروشیمی مروارید، پتروشیمی فناوران، شرکت پتروپالایش کنگان، شرکت مهندسی سروک آذر، شرکت نفت سپاهان، شرکت مهندسی اویک(، پتروشیمی خارک، شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران و شرکت نفت جی اشاره کرد

 

شرکت سرمایه گذاری و ساختمانی تجارت

هرچقدر صنعت پتروشیمی، برق ، نفت در کشور رشد داشته باشد، شود اینکه فولاد تولید می‌شود یا صنعت برق کشور توسعه می‌یابد پیشرفت و آبادانی در کشور نمایان نخواهد شد مگرآن که جلوه بصری و زیبایی در شهرهای کشور دیده شود. استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای برای راحتی انسان و آسمان خراش‌های بزرگ در دنیا باعث شد صنعت ساختمان سازی در همه کشورها مورد توجه سرمایه گذاری قرار گیرد بر همین اساس، کشور ایران ینز از این قائله مستثنی نبود

در همین راستا بانک تجارت با تاسیس شرکت سرمایه گذاری و ساختمانی تجارت وارد صنعت ساختمان سازی شد. اگر در خیابان‌های تهران قدم حتما به ساختمان اداری گل میرداماد یا ساختمان مسکونی گل فرمانیه به چشم شما می‌خورد که یکی از پروژه های بزرگ این شرکت می‌باشد.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

ارتباط کشور با آب‌های آزاد باعث شده است تا ایران یک ترانزیت عالی برای واردات و صادرات به کشورهای جهان باشد از همین رو با نگاه به تولید داخلی در سال ۴۶ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد و با دو فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و چهار فروند کشتی اقیانوس پیما کار خود را شروع کرد.

لازم به ذکر است، این شرکت با حدود نیم قرن فعالیت در صنعت حمل و نقل دریایی به یک شریک جهانی برای صاحبان کالا و مشتریان خود تبدیل شده است.

 

شرکت داروپخش

از طرفی جنگ‌های داخلی و خارجی و از طرفی بی کفایتی پادشاهان و قحطی‌های متعدد مردم ایران را باتامین کالاهای اساسی خود دار مشکل کرده است اما آن چیز که بیشتر خوراک اهمیت داشته است دارو بوده است، کشور ایران مهد دانشمندان، پزشکان و اطباء بزرگ جهان است. در گذشته طبیبانی که با گیاهان دارویی دنبال درمان بیماران کشور بوده اند.

به همین منظور بنگاه خیریه داروپخش در سال ۱۳۳۵ تاسیس شد و پس از انقلاب اسلامی با شروع جنگ تحمیلی و نیاز کشور به دارو این شرکت در اختیار وزارت بهدارری درآمد و نام این شرکت به شرکت سهامی داروبخش تغیر نام داد. و بعد از آن نیز در سال ۷۱ به سازمان

این شکرت در حال حاضر اقلب داروهای مصرفی کشور را تولید می‌کند .

با شیوع بیماری کرونا در جهان صنایع دارویی بسیاری را کسب کردند.

 

گل گهر

موقعیت جغرافیایی مناسب ایران باعث شده است تا یک فرصت مناسب برای اقتصاد کشور وجود دارد در همین رو صنایع معدنی در کشور ایران همیشه مورد توجه قرار گرفته است.

اگر ۵۰ کیلومتر از شهر سیرجان کرمان به سمت نیریز حرک کنیم به منطقه گل گهر می‌رسیم ، یکی از مناطقی که در ایران دارای معادن غنی از سنگ آهن می‌باشد منطقه ای که سن تقریبی یک نمونه از کوره‌های قدیمی این منطقه ۹۰۰ سال تخمین زده شده است . معدنی که ذخایر آن هم در منطقه و هم برای صادرات بسیار قابل حائز اهمیت است.

در سال ۱۳۸۴ شرکت خصوصی ایران باریت با همكاري شركت ژاپني ماروبني عملیات اکتشاف از این معدن را بر عهده داشتند و در سال ۱۳۵۳ اکتشاف از این منطقه به شرکت ملی فولاد سپرده شد .

با وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ایعملیات استخراج از این معدن با وقفه طولانی مدت مواجه شد و در سال ۱۳۷۰ طی توفق با شرکت ملی فولاد کلیه دارایی های این شرکت به به شركت معدني و صنعتي گل گهر انتقال يافت.

 

شرکت سایه سمن

در دنیایی که تولیدات هر لحظه بیشتر می شود و شرکت های مختلف درحال تولیدات محصولات متفاوت برای نیاز بازر هستند صنعت پخش که وظیفه بازاریابی دارد بسیار حائز اهمیت است.

شرکت سایه سامن بر همین مبنا در سال ۱۳۷۴ با هدف توزیع و پخش شرکت سن‌ایچ تاسیس شد.

و با راه اندازی شعب مختلف در کشور توانست انحصا و نمایندگی پخش محصولات شرکت شیوا، ایسی مانکی، نستله و پرسیس را در اختیار خود بگیرد.

صنعت پخش یکی از صنایع مهم و نوین در کشورهای دنیا است که با استفاده از شیوه های جدید بازاریابی تلاش برای فروش محصولات به تمامی مردم جهان دارد.

 

شرکت سیمان فارس

رشد جمعت و لزوم ساخت مسکن برای مردم شرایطی را مهیا کرد تا تا تولید مصالح ساختمانی در بازار سهم قابل توجهی داشته باشد از همین رو شرکت سیمان فارس در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد.

گفتنی است؛ در حال حاضر این شرکت به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه شناخته می‌شود.